Handbook – LEGO

The  Handbook specifies and addresses the issue of urban planning that covers a spectrum from the rational planning tradition to the ecological planning paradigm. Young people, teachers, and educational staff can navigate through a series of maps that  display the typical elements of each city-building technique. Three stages of city-building techniques are depicted: a) The […]

The  Handbook specifies and addresses the issue of urban planning that covers a spectrum from the rational planning tradition to the ecological planning paradigm. Young

people, teachers, and educational staff can navigate through a series of maps that  display the typical elements of each city-building technique. Three stages of city-building

techniques are depicted:

a) The rational planning tradition. By the end of the 19th Century, urban forms were planned using Euclidean geometry where constructed systems and objects are designed first, and

natural landscape features designed afterwards to complement the ordered structures.

b) The community-based planning tradition. Popular in the 1960’s, concerns over environmental and social problems grew as a result of rational planning. Planning processes

gradually evolved to be more socially fair and inclusive, using techniques that engaged and empowered citizens. The discipline of urban planning began to move away from its roots in

engineering, landscape architecture and architecture, and began to focus on policy development, social science and land use management.

c) The ecological planning paradigm. In 1969, Ian McHarg introduced the ecological approach to design that begins with understanding and analysing natural systems, such as

geological formation, topography, hydrological systems and water flows, soils and vegetation, forested areas, but also social layers including history and the ways that communities use existing sites.

There is a dedicated area to building techniques using LEGO©. The planning paradigm in LEGO© has different facets, from the traditional object-based urban design method to

an ecological understanding of city planning, in which wetlands, key forest patches and woodlands, and primary migration corridors for animals and birds would be placed; cultural

landscapes, existing human uses of the site, farming lands and historic features would be given priority.This methodology is innovative for its conceptual idea that tries to represent a

lively history of the urban planning genealogy helping young people, and not only, to grasp a nuanced understanding of this very history and its importance for thinking sustainably with

regards to city-making.

The curriculum is consisting of the following topics:

  1. The Theory of Ian McHarg on Environmental Planning 
  2. Trees and Forests
  3. Urban Mobility, Health and Human-Nature Connection 
  4. Caring for Water
  5. Connectivity and Animal Migration
  6. Urban Agriculture

OTHER Publications for children

Прирачник за наставници за интегрирање на искуствено учење за животна средина и климатски промени во наставата по природни науки од прво до петто одделение на основното образование

Еден од многу важните сегменти во воспитно-образовниот процес во училиштата е образованието за животна средина и климатски промени. Од сушинско значење е уште од најрана возраст учениците да усвојуваат знаења за животната средина, да формираат ставови и вредности за заштита на околината од загадуванье и одржуванье здрава и чиста животна средина, како и да преземаат […]

Read more

Прирачник за воспитувачи за интегрирање на искуственото учење за животната средина и климатските промени во реализацијата во програмата за рано учење и развој

Во современиот воспитно-образовен процес во детските градинки и центрите за ран детски развој, едукацијата за животната средина и климатските промени зазема значајно место. Веќе од најраната возраст, од суштинска важност е децата да стекнуваат знаења за животната средина, да формираат позитивни ставови и вредности за заштита на околината од загадување и да придонесуваат кон одржување […]

Read more

Промоција на „Прирачник за еколошко образование и климатска писменост“

Europe House во Скопје беше домаќин  на промоцијата на прирачникот  „Прирачник за еколошко образование и климатска писменост“  чии автори имаа чест да го претстават прирачникот пред бројната публика За време на промоцијата авторите на прирачникот Билјана Арсовска, Кирил Арсовски – Пржо и Никола Нешкоски зборуваа од каде ја добиле идеата да го направат овој прирачник, неговата […]

Read more

Безбедно возење велосипед,патувања и правила инфраструктура за велосипеди

Велосипедите, како превозно средство, се неизоставен дел од јавниот сообраќај. За влкучување во јавниот сообраќај потребно е да се следат правила и знаци кои се наменети само за велосипедистите. За безбедно возење на велосипедистите потребно е да има наменета инфраструктура, како велосипедски патеки, семафори за велосипеди и коловозна лента само за велосипедисти, доколку се движат […]

Read more

ПРИРАЧНИК ЗА ЕКОЛОШКО ОБРАЗОВАНИЕ И КЛИМАТСКА ПИСМЕНОСТ

Прирачникот Еколошко образование и климатска писменост има за цел да ја развива истражувачката љубопитност кај децата и да ги насочува идните генерации кон одржлива, заштитена и здрава животна средина. Наменет е за наставници кои работат со деца на возраст 6-10. Содржината на Прирачникот е составена од серија насоки за часови, во форма на сценарија. Служи […]

Read more

Curriculum- Lego

The curriculum is dedicated for pupils in the primary schools, focusing on SDG 11, Sustainable Cities and Communities. The modules and learning material will increase students’ knowledge of ecological city planning and equip them to be active agents of social change. The curriculum is consisting of the following topics: This is  based on the Theories […]

Read more