Training course – Intercultural dialogue through music

training-course-intercultural-dialogue-through-music

The course took place in Tirana, Albania from 11 January – 19 January, 2016 and the participant were youngsters from eight different countries: Albania, Kosovo, Turkey, Macedonia, Serbia, Bulgaria, Romania and United Kingdom.

The Eco Logic team was part of a training course “Intercultural dialogue through music”. 

The main aim of this training course was to develop youth work competences in intercultural dialogue, notably through non-verbal communication and cultural diversity – dancing activities. The course took place in Tirana, Albania from 11 January – 19 January, 2016 and the participant were youngsters from eight different countries: Albania, Kosovo, Turkey, Macedonia, Serbia, Bulgaria, Romania and United Kingdom. Within this course variety of methods and methodologies for non – formal education were presented.

The participants were working together to understand and accept the cultural diversity and improve the intercultural learning process.  

The main objectives and priorities of this project were:

  • To develop youth worker competences in intercultural dialogue through the use of music in order to increase the quality of their work and strengthening the capacity of their organizations;
  • Strengthen Erasmus+ Youth partnerships, including EU and South – East European countries;
  • Mainstreaming intercultural dialogue in European youth projects;
  • Increasing the quality of youth service provision in partner countries;
  • Promoting cultural diversity through music.

Within these sessions the participants were introduced with the non – formal education and its importance. The non – formal education was defined as:

  • Concrete experience
  • Active experimentation
  • Abstract conceptualisation
  • Reflective observation

One of the sessions was dedicated to the Iceberg model, used as a tool for non – formal education in the process of intercultural learning. Through understanding this model, the youngsters could accept different cultural identities based on their characteristics such as emotions, habits, thoughts and beliefs. In other words go beyond the cultural stereotypes and look deeper in the human’s personal, socio – cultural and moral values.

This group of young people in short brainstorm sessions had an opportunity to identify the tools, resources and activities for intercultural integration and also to generate future project ideas that will improve the quality of the intercultural dialogue.

Every working session started and ended with an energizer. This type of tool is very often used for strengthening the participants’ collaboration, also increasing enthusiasm or energy level.

During the intercultural night the participants had a chance to present traditional food and drinks, history and interesting facts for their country. Each country had its own workshop where they could perform traditional dances, play traditional instruments and music and present traditional costumes.

The outcome of this training course was a video and a final performance at Tirana Youth Centre. The final performance was a mix of different cultural traditions including playing traditional instruments and performing traditional dances in traditional costumes.

On the other hand, the team building activities, for instance the Tirana treasure hunt, gave the participants an opportunity to meet Tirana from different aspect. Solving the given tasks they discovered new facts for the city, for its history, culture and beauty.

OTHER Activities

Зелена транзиција на малите и средни претпријатија во Македонија: Предизвици и можности

Во време кога одржливоста станува клучен фактор за успех, малите и средни претпријатија (МСП) во Македонија се соочуваат со предизвикот како да ја интегрираат зелената транзиција во своите деловни модели. Глобалните и европските политики за климатски промени и циркуларна економија поставуваат нови барања за компаниите, но истовремено отвораат можности за подобра конкурентност, иновации и зголемена […]

Read more

Истражете нови пристапи во едукацијата за одржливост: Онлајн настан „Sustainability Coaches“

Во свет каде што одржливоста станува сè позначајна, едукацијата игра клучна улога во обликувањето на свеста и акциите за подобра иднина. Затоа, со задоволство ве покануваме на онлајн настанот „Sustainability Coaches“, организиран од Еко-Логик. Датум: 12 февруари 2025Време: 17:30 – 19:00Платформа: Zoom (линкот ќе биде испратен до регистрираните учесници)Секој учесник ќе добие сертификат за учество […]

Read more

Еко Логик ја Поддржува Одржливоста преку Проектот „Sustainability Coaches“

Во рамки на проектот „Sustainability Coaches“, финансиран од Еразмус +, Еко Логик заедно со партнери од Германија, Италија и Кипар работи на развој на едукативни материјали за подигнување на свеста и промоција на одржливи практики. Оваа иницијатива има за цел да го зајакне образованието за одржлив развој како клучен чекор кон подобра иднина. Меѓународна Обука […]

Read more

Новости од првиот состанок на партнерите за 2025 година во рамките на проектот Intergreen Erasmus+

Новости од првиот состанок на партнерите за 2025 година во рамките на проектот Intergreen Erasmus+ Како што се приближуваме кон завршувањето на нашиот проект Intergreen Erasmus+, со задоволство ги споделуваме најновите достигнувања. Еве што постигнавме до сега: Овие постигнувања се важни за напредокот на проектот Intergreen Erasmus+, и продолжуваме да работиме со нашите партнери за […]

Read more

Е-Курс: Одржливост и Добро Управување во Спортските Организации GAIA

Е-курсот претставува адаптибилен образовен формат што ги опфаќа вештините потребни за спроведување на принципите на одржливост и добро управување во спортските организации. Курсот вклучува интерактивни модули со теоретски и специфични знаења за еколошката, социјалната и економската одржливост, како и позитивните и негативните влијанија врз локалните заедници. Достапен е на сите јазици претставени во конзорциумот и […]

Read more

Тестирање на активности во рамки на проектот INNO KIDS: Поддршка на зелени вештини и одржливи заедници

Во декември 2024 година, беше успешно реализирано тестирање на активности во 10 училишта во Македонија како дел од проектот INNO KIDS – Innovative Approaches for Development of Sustainable Communities by Kids. Овој проект е финансиран од програмата Erasmus+ на Европската Унија и е заедничка иницијатива помеѓу Македонија, Словачка, Романија, Португалија и Италија. Проектот има за […]

Read more